DomůAuto MotoTrnavská automobilka získala investici za 180 milionů eur

Trnavská automobilka získala investici za 180 milionů eur

Nad budoucností trnavské automobilky Stellantis Slovakia visely v uplynulém roce otazníky. Týkaly se soutěže o velkou investici v podobě výroby nových modelů.

Čekání však skončilo, předseda vlády Eduard Heger oficiálně oznámil investici za 180 milionů eur.

Přestože trnavská automobilka vyrábí úspěšné modely Peugeot 208 a Citroën C3, které se často objevují v desítce nejprodávanějších evropských aut, pro slovenský závod to automaticky neznamenalo příchod další investice.

Stejně ani fakt, že Peugeot 208 byl Evropským autem roku 2020 a ze současného Citroënu C3 se nedávno vyrobil již miliontý kus.

Předpokladem byla schopnost nabídnout kvalitu za co nejnižší výrobní náklady. Konkurenčních továren ucházejících se o investici bylo ve skupině Stellantis hned několik – v Polsku, v Srbsku, v Turecku i ve Španělsku.

Výroba aut se už tak nevyplatí
Jak šéf automobilky Stellantis Slovakia, Martin Dzama uvedl, konkurenceschopnost slovenského závodu v uplynulých letech poklesla kvůli zvyšující se ceně práce, ale také energií. Proto je rád, že investice nakonec šla Trnavě.

„Bez vize by byla budoucnost továrny ohrožena. Týká se téměř 4000 zaměstnanců přímo v továrně a téměř 20 tisíc lidí mezi dodavateli.“

Na otázku, jak vláda podpoří tuto investici, je podle státního tajemníka ministerstva hospodářství SR Jána Oravce ještě předčasné odpovědět. Zachována by měla zůstat kapacita 400 tisíc aut ročně.

Malá auta s novou platformou
O jaké modely ze strategie od roku 2023 přesně půjde, zůstává sporné.

Co zatím šéf automobilky prozradil je, že to budou malá auta B-segmentu se zcela novou podvozkovou platformou, přičemž velká část bude elektrifikována a umožní různé karosářské verze. Není tak ani jasné, jestli to budou plně elektrické nebo hybridní pohony.

Podle informací Deníku N půjde o tři modely, které na konci životního cyklu nahradí současný Citroën C3. Ve hře jsou tak i spekulace nejen o další generaci C3, ale také návratu Fiatu Punto.

Zda opravdu půjde o tři modely, Dzama zatím nepotvrdil, první auta, jakož i jejich premiéra, by měla být na podzim 2022.

Po dohodě s odbory
Oficiální oznámení o investici pro trnavskou automobilku přichází poté, co se začátkem dubna podařilo vedení a odborům po dlouhých měsících vyjednat kolektivní dohodu na příští čtyři roky.

Její součástí je například pouze individuální zvyšování prémií a zvyšování základních platů až od roku 2023.

Připomeňme, že podobné napětí zažíval minulý rok i Volkswagen Slovakia, nakonec získal výrobu příští generace Škody Superb a Volkswagenu Passat nebo žilinská Kia s pátou generací modelu Sportage.

Další články autora
- Reklama -PR článek

Nejnovější články